Tuntui että oli aivan pakko tehdä tästä aihe ^^
Eli Pretty Face -manga kertoo Rando Masashi (Randoh joissain käännöksissä) -nimisestä oppilaasta. Ulkoapäin, Rando näyttää periaatteessa väkivaltaiselta kovikselta joka haluaa pieksää jokaikisen vastaantulevan, johtuen siitä että hän on lihaksikas, taitava karatessa, pelottavan näköinen ja hän on saanut maineen eräänlaisena "jengin johtajana" koulussa jossa hän käy. Kuitenkin Rando on sisimmältään hyvin ujo ja aika herkkä, sekä hän on korviaan myöten rakastunut Rina Kurimiin, tyttöön joka käy samaa koulua kuin hän. Ikävä kyllä Randolla ei ole minkäänlaisia kokemuksia naisten kanssa, joten hän ei uskalla sanoa mitään Rinalle. Ja sitäpaitsi hän arvelee että Rina näkee hänet kuin kaikki muutkin, väkivaltaisena tyyppinä.
Eräänä iltapäivänä Rando on palaamassa voitokkaana kotiin karateturnauksesta. Hän on matkalla kotiin linja-autossa, joka syöksyy tieltä matkalla ja joutuu pahaan kolariin. Rando menettää tajuntansa ja herää kokonaista vuotta myöhemmin koomasta.
Hän herää plastiikkakirurgi Jun Manaben sairaalavuoteelta. Manabe kertoo Randolle hänen koomastaan ja linja-auto onnettomuudesta. Ja hän myös kertoo Randolle että hänen kasvonsa saivat pahan kohtelun onnettomuudessa, mutta hän sanoo että hän onnistui palauttamaan Randon kasvot entiselleen.
Rando katsoo itseään peiliin ja huomaa järkytyksekseen että hänen kasvonsa eivät ole hänen omat kasvonsa... vaan Rinan kasvot! Ainoa ero oikean Rinan ja hänen ulkonäönsä välillä on, että hänen hiuksensa kasvoivat pitemmiksi hänen koomansa aikana ja Rinalla on eriväriset hiukset kuin Randolla. Rando on raivoissaan Manabelle ja Manabe puolustautuu kertomalla että Randosta ei ollut minkäänlaista kuvaa, joten hän ei voinut tietää miltä hän alunperin näytti. Hän olikin käyttänyt Randon taskussa olevaa kuvaa Rinasta (jonka hän oli joskus salaa ottanut) mallina.
Rando päättää aluksi lähteä etsimään itsestään kuvaa ja tuoda sen takaisin Manabelle (tytön vaatteissa, tietenkin ^^). Rando on menossa kotiinsa, mutta huomaa että hänen taloaan ei ole enää olemassa ja ohikulkija kertoo että perhe oli liian surullinen poikansa kuolemasta (he luulivat että Rando kuoli) että he muuttivat pois. Rando on järkyttynyt, mutta hän päättää silti etsiä hänestä kuvaa.
Kadulla hän vahingossa törmää oikeaan Rinaan. Rando yrittää juosta pakoon, koska hän luulee että Rina olisi raivoissaan tai jotain. Kuitenkin Rina luulee Randoa hänen kauan kadoksissa olevaksi kaksoissiskokseen Yunaksi. Rina vie Randon/Yunan kotiinsa ja heidän koko perheensä on onnellinen. Rando on hieman neuvoton mitä tehdä tilanteessa, mutta hän huomaa kuinka surullinen Rina oli ollut kun Yuna oli ollut poissa, niin Rando tajuaa että jos Yuna katoaisi taas, se saattaisi olla jo liian iso järkytys.
Joten toistaiseksi, Rando päättää jatkaa Yunan näyttelemistä ja samalla Manaben avulla yrittää etsiä oikeaa Yunaa ja palauttaa hänet takaisin kuvioihin. Eli luvassa on paljon huumoria, draamaa ja romantiikkaa.
Manga koostuu 6 volumesta ja kaikki volumet kattavat yhden vuoden Randon elämästä Yunana. Ikävä kyllä, sarjasta ei ole ilmoitettu jatkoa, vaikka joitain huhuja on kyllä liikkunut ilmassa.
Suurimpia huumorilähteitä on Randon elämä tyttöjen keskuudessa, joista hänellä ei ole mitään kokemusta. Pienikin hameen alle näkeminen tai muu vastaava saa Randolle aikaan nenäverenvuodon tai jonkin muun reaktion ^^
Randon kouluvuosi on mukavan värikäs, paljon eri tapahtumia on onnistuttu laittamaan ja manga ei toista itseään missään vaiheessa. Tosin, mukana on pari chapteria jotka eivät liity juoneen mitenkään, mutta näistä chaptereista onkin yritetty tehdä mahdollisimman hauskoja, ja sitä ne tosiaan ovatkin, joten tällaiset "ylimääräiset" chapterit ovat vain hyvä lisä. Yksi peräti 5 chapterin jatkosarja jäi itsellä erityisesti mieleen, ensinnäkin koska se on pisin jatkosarja koko mangassa ja se oli paljon synkempi muihin chaptereihin verrattuna (onneksi tähänkin oli onnistuttu laittamaan huumoria keventäjäksi tarpeellisiin kohtiin).
Tämä manga on omalla kohdalla mun paras manga jonka olen koskaan itse lukenut ja suosittelen sitä kaikille, tytöille sekä pojille. Kuitenkin varoitan niille jotka eivät kestä rivoa huumoria, että tässä sarjassa sitä on paljon ^^
Koko sarja myydään suomessakin (itse olen ostanut kokonaan sen), mutta vain englanninkielisenä (joka ei minua ainakaan haittaa yhtään, parempi näin kuin suomenkielisenä).
Vielä sarjan lopusta mainitsen sen verran että se jättää sellaisen "tahtoo lisää!" -olon ja odotan innolla edes jonkinlaista jatko-osaa.
Eli itse suosittelen kenen tahansa mangoista pitävän lukevan tämän sarjan, koska se on yksinkertaisesti niin mahtava ^^
Tässä vielä Wikipedia-linkki jos haluaa lisätietoa ja nähdä pari kuvaa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pretty_Face